Wat is e-coaching?
De moderne wereld is snel en we hebben veel manier om met elkaar in contact te komen. Whatsapp, mail, zoom en bijvoorbeeld skype zijn niet meer weg te denken in het hier en nu. E-coaching is een vorm van coaching via deze welbekende moderne communicatietechnologieën. Bij E-coaching wordt het traditionele model van face to face contact tussen coach en coachee vervangen door een dialoog online.
Vaak zie je ook een combinatie van het traditionele coachen met e-coaching. Een mooi voorbeeld van het beste van beiden! Een e-coach wordt dan vooral ingezet tussendoor op momenten dat tijd even kostbaar is. Tevens zijn er e-coaching methodes die alleen gebruik maken van coaching per mail. Hier mist het persoonlijke contact in de vorm van een gesprek.
Voor- en nadelen van e-coaching:
De meningen over e-coaching zijn verdeeld. Het is een kwestie van wat vind je belangrijk en wat past bij jou om hierin een goede overweging te maken. Er zijn geen bewijzen dat e-coaching minder effectief is dan de traditionele vorm van coaching.
E-coaching in de vorm van mail heeft als voordeel dat je door het schrijven alle gedachten al op een rijtje zet voor jezelf en daarmee tot de kern komt. Omdat het een efficiënte vorm is van coaching kan de frequentie omhoog gaan van momenten waarop coaching plaatsvindt.
Een argument wat als nadeel gebruikt kan worden voor e-coaching is het overbrengen van non-verbale communicatie, wat een belangrijk onderdeel is van een coachingstraject. Een goede e-coach is zich hiervan bewust en weet hiermee om te gaan. Soms wordt er om deze reden voor gekozen om een combinatie te maken van e-coaching en traditionele coaching.