Wat behoort tot communicatie en interactie?
Tot communicatie en interactie behoren vrijwel alle manieren waarmee je iemand kan informeren of spreken. Hiertoe behoort dus zowel verbale als non-verbale communicatie. Communiceren kan een-op-een, maar ook met hulpmiddelen. Denk dan aan de telefoon waarmee je kan bellen, sms'en, appen, facetimen en e-mailen. Bij al deze methodes maak je gebruik van een hulpmiddel, maar als je een-op-een praat kan je deze hulpmiddelen niet gebruiken. Het is dan ook belangrijk om in het echte leven duidelijk met elkaar te kunnen communiceren. Veel mensen merken op het werk of ergens anders dat hun gesprekken niet zo verlopen als dat ze zouden willen. Dit kan bijvoorbeeld komen door dominante collega's of een onzekere houding. Met behulp van een coach leer jij jouw communicatieve vaardigheden te verbeteren om uiteindelijk vol zelfvertrouwen en zonder problemen te kunnen communiceren met anderen.
Communicatieve vaardigheden verbeteren met een coach
Goede communicatievaardigheden kan je zelf trainen, maar dit gaat veel efficiënter met een coach. Een coach leert je onder andere om te gaan met confrontaties en conflicten, je mening onderbouwd te delen, meer zelfvertrouwen te hebben tijdens het spreken en actief te luisteren naar anderen. Je zal jouw communicatieve vaardigheden niet alleen verbeteren, maar ook uitbreiden. Communiceren doen we namelijk niet alleen via spraak, maar ook met gebaren. Met de juiste handbewegingen weet jij jouw mening en gedachten beter te verwoorden, waardoor anderen zonder twijfel zullen begrijpen wat je wilt zeggen. Je interactie vaardigheden ontwikkelen is niet alleen voordelig voor op het werk, maar ook voor het creëren van nieuwe sociale banden. De coach zal je dit allemaal stapsgewijs leren.